מדריך לבחירת מעשנת בשר

מערכת שורש  יא שבט, תשעז  2/7/2017

עד לפני כמה שנים טובות היינו נאלצים לתלות את הבשר מעל האש הבוערת כדי לשמר אותו, אבל היום המצב שונה לחלוטין
.......................

מדריך לבחירת מעשנת בשר
מעשנת בשר
צילום: יח"צ אתר וורוס

עד לפני כמה שנים טובות היינו נאלצים לתלות את הבשר מעל האש הבוערת כדי לשמר אותו, אבל היום המצב שונה לחלוטין. השימוש במעשנת מאפשר לנו למעשה להשביח את הבשר ולהעשיר את טעמו, כך שהבחירה במעשנת איכותית וטובה היא בחירה קריטית שתשפיע לאין שיעור על הארוחה המפנקת שתמתין לנו. אז מה היא בדיוק אותה מעשנת פופולרית ואיך בוחרים נכון? 

הדרך הקלאסית להכין בשר
חובבי הבשר מעדיפים, לרוב, בשר מעושן. זוהי בדיוק הסיבה לכך שבשנים האחרונות נעשה שימוש תדיר יותר במעשנת, לצד שיטות צלייה קלאסיות ומוכרות יותר כמו גריל פחמים. המעשנת היא מיכל ארוך שמחולק למספר תאים, כאשר בחלק התחתון מתבצעת הבערה ובחלק העליון מתבצע העישון. הבשר, שמונח בתא האמצעי, מתבשל היטב בזכות העשן ואוויר שעולים מהחלק התחתון של המעשנת כלפי מעלה. השימוש בפחמים לצורך עישון הוא הנפוץ ביותר, בעיקר משום שהוא גם מעניק טעם משובח מאוד לבשר, אבל יש גם מי שיעדיף מעשנת בשר המופעלת על ידי חשמל או גז. 
 

נקודות שכדאי להתייחס אליהן
עוד לפני שתרכשו לעצמכם מעשנת בשר חדשה רצוי שתכירו בעובדה שישנם לא מעט סוגים וגם מגוון רחב של דגמים, ובהתאם – גם טווח המחירים רחב למדי. זה לא אומר שאתם צריכים לבחור את הדגם היקר ביותר כדי ליהנות מהבשר האיכותי ביותר, זה בעיקר אומר שיש לכם אופציות למכביר, מה שמאפשר לכם לבחור מעשנת שיהיה לכם קל ונוח לתפעל. גישה נוחה לתא הבערה היא חשובה, בעיקר לצורכי בטיחות וכדי שתוכלו לשלוט ברמת הבערה לאורך תהליך הבישול, וכן רצוי לוודא שישנם פתחים בצדדים, עוד אלמנט שיסייע לשלוט בעוצמה. מעשנות קטנות יחסית מאופיינות היום גם בדלת עילית, שהיא אולי נוחה יותר לרבים מאתנו, אבל היא עשויה גם לפגוע באיכות הבישול אם אתם מציצים פנימה בסקרנות מפעם לפעם. זאת משום שכל הצצה תוביל לאובדן חום ועשן. 

בישול אחיד ובטיחות

נוסף רצוי שתוודאו שמעשנת הבשר שאתם רוכשים מאפשרת סירקולציה יעילה ונכונה בתא העישון, כדי שניתן יהיה לחמם את הנתח באופן אחיד, מה שיבטיח טעם משובח בכל טעימה. אם תרצו לוודא שהבשר עובר עישון בטמפרטורה המדויקת רצוי להוסיף גם מד טמפרטורה. לבסוף, כדי שתוכלו להיות בטוחים לכל אורך הדרך שאתם פועלים בצורה נקייה ובטוחה, מומלץ להקפיד על ניקוז השומן ומניעת מגע בינו לבין הגחלים (בשל סכנת בערה) וכן על שליפה נוחה וקלה של הרשתות הממוקמות בתוך המעשנת. ככל שתקפידו לבחור מעשנת על פי הכללים הללו, תוכלו להבטיח לעצמכם כמה ארוחות דשנות ומפנקות במיוחד, עם בשר משובח שנעשה באופן המדויק והטוב ביותר.